Udskriv

Pinseturen 2009

Skrevet af Jacob Køcher Skov.

Halleluja…. sikke en tur og så i pinsen.
7 charmerende, flinke, rare og godt udseende roere mødtes i klubben lørdag morgen med fuld oppakning som hovedsagelig bestod af godt humør og heroisk mod. Heldigvis var dette ikke en tur kun for baglænsroere eller kun for kajakroere, men for begge dele. Så der var både en toer med styrmand og fire kajakker med og det fungerede upåklageligt på hele turen da der blev kommunikeret fint undervejs om kurs, vind, pauser og hvad der nu ellers var at snakke om af nødvendige og unødvendige emner.

Ruten for turen var Roskilde fjord rundt og da alt var pakket gik turen sydover med en svag medvind og lidt skyer. Men humøret var højt så hvad gjorde en smule skyer.
Da vi kom til Dyrnæs hage kom solen frem og vi besluttede at lette robåden for lidt vægt. Så vi gik i land og drak lidt kaffe og spiste en del kage. Humøret forblev højt. Men for at få appetit til frokosten måtte vi ro lidt mere, så vi satte bådene i vandet og satte kursen mod Frederikssund roklub. Nu da solen var kommet frem var det et smukt syn. Ved Kronprins Frederiks bro var der kø, men her var det en fordel at være lille, så vi sprang køen over og gik direkte under broen. Det var tydeligt at der var mange der havde fri og som gerne ville nyde det gode vejr, der var meget liv på vandet. Sejl- og motorbåde, kajakker og robåde og alt muligt andet der kunne sejle. Ved Frederikssund roklub mødte vi en robåd med roere i. De var snakkesalige og venlige. Det var hyggeligt og desuden dejligt at få noget at spise.
Det var for resten godt at få en lille ”morfar” også for Ole der ellers fortalte at han ikke var særlig god til det. Det blev han.

Men vandet trak og vi måtte af sted igen og kom forbi den smukke Eskildsø og kom dernæst ud i det åbne. Men det skulle ikke få pippet fra sådan nogle erfarne roere som os og snart kunne vi nyde synet af tårnene på Roskilde domkirken. Men dagen gik på hæld og vi begyndte at lede efter overnatningspladser. Desværre var de to lejrpladser i Kattinge Vig optaget, så allemandsretten blev indført og vi fandt en lækker lejrplads. Troede vi…… for efter at bådene var trukket op, teltene sat op, og maden lavet så kom der en flok køer rundt om hjørnet. De gloede på os og vi gloede på dem. Så begynde de at gå lidt frem og tilbage og det blev de sådan set ved med resten af natten.

Kajak Pinse 009

Søndag morgen vågnede vi op til en smuk morgen, med stille vand, en klar skyfri himmel og masser af sol. Men ingen køer. De var nok gået i seng. Inden vi gik på vandet byttede Helle og Flemming sæde, så Helle kom i kajak og Flemming i ubåd – jeg mener robåd. Flemming roede robåd for 50 år siden. Så det var da ikke noget problem og så gik turen helt ned i bunden af Kattinge vig og ud igen. Og dernæst roede robåden ganske ganske tæt på Sankt Hans hospital, hvem mon de skulle sætte af?

Men vi andre valgte at ro videre til Roskilde lystbådehavn. Der var en vigtig post på ruten. Her kunne vi købe is, så det gjorde vi. Og det trak også i robådens besætning, så de endte først i køen. Samtidig kunne vi nyde udsigten til Roskilde domkirke tæt på. Det var et imponerende syn. Dernæst gik turen nord på. Ved Veddelev havn bandt vi bådene fast til broen og spiste frokost. Så gik turen mod nord.

Vi havde nu direkte modvind så der blev snakket en lille smule mindre og arbejdet lidt mere. På Lilleø ved Jyllinge gik der masse af får, så der gik vi ind og nød kaffen, lidt kage og selskabet. Og udsigten til Jyllinge, som var en blanding af gamle små smukke huse og mere moderne huse. På øen var der en del fugle og får der brokkede sig over at vi var der. Og som først holdt op da vi forsvandt. Og da vi gjorde det fik vi direkte modvind og meterhøje bølger. Det var en vældig kamp og vi sled og slæbte.
Men ved Skuldelev var kampen slut og vi gik trætte, men tilfredse i land. Vi begyndte at slå lejr og så kom der 2 heste. Der var noget med denne tur og dyr tæt på de steder hvor vi gik i land. Disse dyr var dog i snor og forsvandt efter kort tid, så vi kunne slappe for natten. Så blev der slappet af, snakket, lavet mad og andet der hørte lejrlivet til.

Kajak Pinse 010

Mandag morgen vågnede vi op til sol og spejlblankt vand. Hvis ikke det havde været for de ømme muskler var vi taget af sted med det sammen. Men de sidste to dages sejlads havde sat sine spor, så vi tog den med ro. Men til sidst stævnede vi ud i solskinnet og forbi nudistøen Hyldeholm. Der var dog ingen hjemme. Så vi valgte at ro videre nordpå og roede i til tider meget lavt vand, så det var med at holde tungen lige i munden. Ved kronprins Frederiks bro var der dog vand nok, så imens broen gik op tog vi til Tarzan stranden. Han var desværre heller ikke hjemme. Det syntes single kvinderne jo var en skam, så vi hastede videre ind i eget og kendt farvand. Her var også smukt, så for at vi kunne trække nydelsen lidt i langdrag gik vi i land for at spise frokost ved Grævlingehøj. Her var så varmt at flere måtte trække i skyggen. Og så kom begyndelsen til enden, de sidste få kilometer blev tilbagelagt af nogle trætte, men tilfredse roere i smukt solskin.

Kajak Pinse 017

Kajak Pinse 011

Nyhedsbrev

Meld dig på nyhedsbrevet og modtag informationer direkte via mail.

Nyt medlem?

begynder1Frederiksværk Ro- og Kajakklub er en broget klub med mange forskellige medlemmer. Det fælles udgangspunkt er dog at vi gerne vil være sammen om at nyde naturoplevelserne på vandet på sikker vis. Uanset om vi ror inrigger/ outrigger eller kajak....eller begge dele.