Udskriv

Pinsetur i Roskilde fjord 2011 - Beretning

Skrevet af Jakobe Holst Wentzel.

Som tidligere år var der også i år en pinsetur som mere eller mindre gik Roskilde fjord rundt. Denne tur var beregnet for baglænsroere og kajakroere, gamle som unge, erfarne og uerfarne, mænd og kvinder, høj og lav. Og sådan blev det.

Lørdag morgen mødte 11 forventningsfulde mennesker op i klubben til en blikstille fjord og høj sol og ikke en sky. For at få lidt forandring fra de andre år hvor vi har sat bådene i fra klubben, valgte vi at pakke bilerne og bådtrailer og køre til Nedre Dråby, hvor der var den fineste lille havn, som emmede af idyl. Dog havde Christina en bekymring angående vores første kaffepause. Den plejer vi at have ved Dyrnæs hage og til denne pause høre også traditionelt en kage. Men Dyrnæs hage kom vi ikke forbi i denne omgang og derfor var Christina meget stille det meste af formiddag. Stakkels kvinde. Men da bådene var pakket gik turen sydover i smukke omgivelser og i højt humør.

Ved Skuldelev kunne den manglende kagepause mærkes og vi gik i land for at spise frokost. Her mødte vi Malikflokken med Per i spidsen. Der blev snakket kajak og kajakvejr blandt meget andet. Dernæst trak vandet igen og vi sprang i bådene. Det gik fortsat sydover. Robådene havde sørget for at have en trumf i ærmet for at kajakkerne ikke skulle komme for langt foran. De havde sørget for "styrmandsguf" og "kajakkrudt". To vigtige elementer for at holde den mentale gejst oppe. Ved Østskoven trængte vi til at strække benene og lette blæren, så vi gik i land. Og når vi nu var i land snuppede vi lige en kop kaffe også.

Christina var stadig gnaven, så for at det ikke skulle vare ved gav vi os og tog kagen frem. Desværre skiftede vejret og det begyndte at blæse lidt mere fra vest og det trak op. Vi skulle mod Gershøj så vi fik vinden lige i mod os og da det var sidst på dagen trak det tænder ud. Men alle kom godt i land og straks forandrede den nydelige lejrplads sig til et inferno af telte, pagajer, gryder, termokander og andet grej. Der blev slået lejr, grinet, lavet mad, spist og snakket i et hyggeligt fællesskab. Den lyse sommeraften blev nydt og heldigvis holdt vejret tørt. Desværre var Merete ikke helt frisk, så hun måtte ringe efter sin datter der kom og hentede hende. Men dagen gik på hel og der faldt ro over lejren efterhånden som folk gik til ro.

Søndag morgen vågnede vi op til tørvejr og meget lidt vind. Efterhånden som folk "fik øjne" steg humøret. Der blev spist, drukket kaffe og hyggesnakket. Men da kaffen var drukket og gryden med mysligrød tom pakkede vi sammen og roede øst på og senere ind i Kattinge vig. Her voksede træerne næsten helt ned i vandet. Det så smukt og frodigt ud. Undervejs blev der snakket om tykt og tyndt på tværs af bådene, kigge på fugle og landskab og hvad der nu ellers var at kigge på. Med udsigt til den lille fine Ringø gik vi i land for at stække ben og drikke kaffe. Pauserne undervejs var vigtige på trods af at det var en rotur vi var på. Det gav fornyede kræfter og mentalt overskud. Da kagen var spist blev bådene sat i vandet igen og ud i verden flød vi. Det var fantastisk – vi havde godt vejr, god mad og godt selskab. Hvad mere kunne vi ønske os? Humøret var med andre ord højt. Vi roede ud af Kattinge vig og roede nord på. Her blæste det en del, så der skulle bruges kræfter.

På Eskilsø var der en lille bitte havn. Her kan der ligge 1-2 mindre små både, samt en lille trækfærge, som går imellem øen og fastlandet. På øen var der også få huse og en hel del kvæg. Kvæg opdagede vi kan være meget nysgerrigt. Det var sin sag at finde et sted at tisse, for vi gik nemlig i land. Vi brugte lidt tid på at nyde solen, øen, udsigten ud over vandet og sejlbådene. Lidt frokost blev det også til og en lille "morfar". Det var meget idyllisk, og svært at forlade. Fra Eskilsø gik det dog videre nordpå. Trætheden begyndte at melde sig hos flere og slæbetovene blev taget i brug. Godt at der ikke var langt til Skuldelev, her skulle vi nemlig i land for at slå lejr. Her var der masser af folk. Nogle blev natten over, andre kørte i løbet af aftenen. Så blev der badet, snakket, sat telte op og lavet mad. Det var en smuk aften, med sol og en fantastisk himmel.

Søndag morgen var vandet blik stille, musklerne ømme og maverne tomme. Det sidste blev der gjort noget ved og da det var gjort roede vi nordpå. Flere steder undervejs var der meget lavvandet, så det var med at holde tungen lige i munden for ikke at lande oven på en sten. Det ville se så fjollet ud. Men efter hånden som vi kom nordpå fik vi mere medvind og det var muligt at surfe på bølgerne. Ved Frederikssund tog vi på havnerundtfart i kanalen. Det mindede næsten om Venedig og var meget idyllisk. Men intet vare evigt, og vi var hurtigt ude i fjorden igen. Og med vinden i ryggen blev vi blæst under broen og op på Tarzanstranden. Det var sjovt. Her spiste vi frokost og nød udsigten. Tarzan mødte vi desværre ikke så vi roede tilbage til Nedre Dråby, hvor bilerne var parkeret. Her blev bådene tømt og bilerne pakket og så gik det med motor hjem til klubben efter en dejlig tur.

OBS: Evt. billeder modtages gerne på info@frv-roklub.dk

Nyhedsbrev

Meld dig på nyhedsbrevet og modtag informationer direkte via mail.

Nyt medlem?

begynder1Frederiksværk Ro- og Kajakklub er en broget klub med mange forskellige medlemmer. Det fælles udgangspunkt er dog at vi gerne vil være sammen om at nyde naturoplevelserne på vandet på sikker vis. Uanset om vi ror inrigger/ outrigger eller kajak....eller begge dele.