Udskriv

Pinseturen 2010

Skrevet af Jakobe Holst Wentzel.

En idyllisk lørdag morgen bød Roskilde fjord sig til og 8 energiske roere kunne ikke modstå fristelsen til at pakke bådene og dernæst sætte kursen sydpå mod den første kaffe/kage pause. I Frederiksværks ro- og kajakklub er der en god forståelse imellem baglæns- og kajakroere og det var denne tur et glimrende eksempel på. To robåde og to kajakker delte denne tur på Roskilde fjord som også var en blanding af rutinerede tur folk og folk der var knapt så tur rutinerede.
Lørdag havde vi noget skiftene vejr, det var både overskyet og solskin, men vi havde også en dejlig medvind. Og midt i idyllen fik vi glimt af marsvin. Vi var lige ved at revne af begejstring. Da hele turen gik ud på at have det sjovt, hyggeligt og meget behageligt skulle der ikke gå for langt i mellem pauserne, så ved Dyrnæs hage holdt vi ind for at få den første pause. Med kage. Næste stop var frokosten ved Frederikssund roklub, og det var en fornøjelse at ro dertil. Langs kysten stod der helt lysegrønne træer eller træer i blomst. Og flere gange på turen så vi fugle med unger. Foråret var på sit højeste. Ved broen i Frederikssund var der masser af liv.  Store både der ventede på at kunne komme igennem, småbåde der med lethed kunne tage den under broen, cyklister på pinsetur over broen og selvfølgelig biler der sneglede sig af sted i en langsom kø på broen. Godt vi ikke sad der men bare lige så fredeligt kunne glide med strømmen under broen og nyde en fantastisk frokost ved Frederikssund roklub. Efter at have krydset sejlrenden og holdt en vigtig kaffe/kage pause roede vi syd syd/vest på. Maven var fuld, men armene var begyndt at blive en smule lange. Så det var med længsel at vi begyndte at kigge efter Gershøj. Vores endemål var en naturlejrplads lidt syd for Gershøj. Efter 35 km. gik vi trætte men glade i land og nød den fantastiske udsigt over fjorden. Så blev der slået lejr, lavet mad, snakket, drukket rødvin og slappet af. Peter havde købt ind til den lækreste middag og den smagte vidunderligt.

To robåde og to kajakker delte denne tur på Roskilde fjord som også var en blanding af rutinerede turfolk og folk der var knapt så tur-rutinerede. Lørdag havde vi noget skiftende vejr, det var både overskyet og solskin, men vi havde også en dejlig medvind. Og midt i idyllen fik vi glimt af marsvin. Vi var lige ved at revne af begejstring. Da hele turen gik ud på at have det sjovt, hyggeligt og meget behageligt skulle der ikke gå for langt i mellem pauserne, så ved Dyrnæs hage holdt vi ind for at få den første pause. Med kage. Næste stop var frokosten ved Frederikssund roklub, og det var en fornøjelse at ro dertil. Langs kysten stod der helt lysegrønne træer eller træer i blomst. Og flere gange på turen så vi fugle med unger. Foråret var på sit højeste. Ved broen i Frederikssund var der masser af liv.  Store både der ventede på at kunne komme igennem, småbåde der med lethed kunne tage den under broen, cyklister på pinsetur over broen og selvfølgelig biler der sneglede sig af sted i en langsom kø på broen. Godt vi ikke sad der men bare lige så fredeligt kunne glide med strømmen under broen og nyde en fantastisk frokost ved Frederikssund roklub.
Efter at have krydset sejlrenden og holdt en vigtig kaffe/kage pause roede vi syd-syd-vest på. Maven var fuld, men armene var begyndt at blive en smule lange. Så det var med længsel at vi begyndte at kigge efter Gershøj. Vores endemål var en naturlejrplads lidt syd for Gershøj. Efter 35 km. gik vi trætte men glade i land og nød den fantastiske udsigt over fjorden. Så blev der slået lejr, lavet mad, snakket, drukket rødvin og slappet af. Peter havde købt ind til den lækreste middag og den smagte vidunderligt.
Søndag morgen kunne gårsdagen mange kilometer mærkes i armene og mange havde haft en urolig søvn på feltmadrassen. Men der blev lavet mysligrød, bål, kaffe og langsomt steg humøret til uanede højder, så vi til sidst sprang i bådene og rodede syd på. Vejret var fint, dog var der en frisk blæst fra nord/vest så vi holdt os inde ved kysten. Det gav en fin mulighed for at kunne kigge på de mange fine huse og haver der lå langs med kysten. Undervejs så vi nogle meget fine træskibe, som var inspireret af vikingeskibene. Da vi havde kigget nok vendte vi bådene og roede nord på. På trods af at der blev lavet noget, blev der også snakket og hygget undervejs.Ved Møllekrogen holdt vi frokostpause. Der var ikke meget læ, så det var med at holde fast på løsdele og madpapir. Dernæst smed folk sig vilkårligt i græsset hvor der var læ til en tiltrængt ”morfar”. Det var skønt. Men det kom vi jo ikke videre af, så vi satte bådene i vandet igen og nød nogle kilometer i medvind, hvor der ikke skulle bruges så mange kræfter på at ro, men til gengæld på at styre. Der var meget lavt flere steder og det var ikke altid til at se. Efter endnu en kaffe pause satte vi kursen mod Skuldelev. Her lå en fin lejrplads i læ for vinden og med meget sol. Som altid når ro- og kajakfolk går i land gik der ikke mange øjeblikke før en nydelig lejrplads lignede ragnarok. Telte, soveposer, mad, gummistøvler og alt muligt andet lå spredt ud over det hele i noget der vist nok skulle være organiseret kaos. Efter landgang nød flere en bade tur, alle et glas vin og senere den fantastiske mad.
Mandag morgen kom der regn, så vi nød godt af den lånte presenning som gjorde at vi sad meget tæt, men til gengæld var vi tørre og varme. Men efter morgenmaden stoppede regnen og der blev pakket sammen. Der var stadig meget vind fra nordvest, så vi holdt os tæt til den vestlige kyst. Men da vi jo skulle hjemad og dermed roede nordpå kunne vi ikke blive ved med at ro i læ. Det blev besluttet at vi skulle ro til Sælvig og så holde frokostpause der. Efter Dyrnæs hage kom der en udfordring i form af modvind. Alles hår selv Renes stod lige bagud og for en gangs skyld blev der ikke snakket ret meget frem til frokost. Det var med ikke at miste et tag for så røg vi 20 m. bagud. Ved Sælvig blev der igen snakket og spist men først og fremmest slappet af. Udsigten var fantastisk. Vi stod selv i solskin, men kunne se en byge feje hen over vandet på den anden side af fjorden. Da der ikke var mere mad tilbage besluttede vi os for at ro tilbage til klubben. Det kunne vi lige så godt. Og det gik saft susme stærk. Det var som at få et blidt spark i r……  og så var det bare at styre. Det var faktisk en lille smule sjovt.Vi kom hjem til klubaften, men tog ikke en aftentur med de andre som vanligt, men der imod et tiltrængt bad som alle vist fik glæde af. En fin afslutning på en hyggelig, sjov og smuk tur.

Nyhedsbrev

Meld dig på nyhedsbrevet og modtag informationer direkte via mail.

Nyt medlem?

begynder1Frederiksværk Ro- og Kajakklub er en broget klub med mange forskellige medlemmer. Det fælles udgangspunkt er dog at vi gerne vil være sammen om at nyde naturoplevelserne på vandet på sikker vis. Uanset om vi ror inrigger/ outrigger eller kajak....eller begge dele.