Udskriv

Turberetning fra årets begyndertur

Skrevet af Jacob Køcher Skov.

phoca thumb l P9291958Som helt ny i klubben har jeg fået til opgave at skrive lidt om begynderturen i år.

Planen var at vi skulle starte fra klubben, og ro ud af fjorden, og derefter op langs nordkysten, men vejrudsigten for weekenden så ikke just lovende ud, så det var med spændt forventning jeg mødte op i klubben lørdag morgen.
Da alle var ankommet var der hyggelig morgenmad, med hjemmebag og alt muligt, og det blev hurtigt klart for enhver, at Christian som stod for turen, havde prøvet det før. Der var tjek på det hele, vi var i gode hænder.
Imens vi spiste fortalte Christian at turen var lavet om, på grund af vejret, så vi skulle køre ned til Hammer Bakker, og starte der fra. Så efter morgenmaden gik vi i gang med at få pakket trailer, og biler.
Vel ankommet til Hammer Bakker, troede vi et øjeblik at turen var slut inden den var begyndt, Jacob opdagede først i sidste øjeblik at Christian, med trailer, var stoppet, og det resulterede i at Jacob lige akkurat ramte en kajak, så han fik en stor stjerne i frontruden. Men alle kajakerne var heldigvis uden skader.
Ud af gruppen på 12 (4 begyndere og 8 erfarende) var der 3 Lars 'er, så det blev til, Lars-hyl, Lars-lyn og Lars-etben, så kan man selv gætte hvem der er hvem.
Da alle havde fået pakket kajakkerne, med brænde og andet nødvendigt udstyr (det kunne måske godt kræve et kursus for en ny kajakroer) var det tid til at komme på vandet. Herefter gik det sydover mod Bramsnæs Vig, hvor frokosten blev indtaget, i let regnvejr.
phoca thumb l P9291969Der var en kraftig vind, og byger, så der skulle arbejdes godt med padlerne, og det var ikke lige let at holde kursen hele vejen.
Ruten blev ændret og tilpasset flere gange under vejs, afhængig af vejret.
Om eftermiddagen, da vi var på vej mod Holbæk marina, for at nyde kaffen, brød solen frem, og de sorte skyer forsvandt. Efter at have nydt kaffen og solen roede vi nordpå mod Tusenæs, hvor vi skulle overnatte, på en meget hyggelig lejerplads.
Da alle havde fået skiftet tøj, og rejst telt, var det tid til at lave mad.
Igen blev jeg imponeret over Christians forberedelser, og den færdige menu. Selv en fuldmåne havde han arrangeret, meget stemningsfuldt. Det smagte herligt og var rigtig hyggeligt. Selv en kort byge, imens vi spiste, kunne ikke ødelægge den gode stemning. God rødvin til maden og en Irish coffe eller to satte stemningen i vejret, og der blev hygget og nogle udviste store musikalske evner. Man kom næsten til at tænke på X-Faktor, men jeg har lovet ikke at afsløre hvem, eller gengive teksterne, de var vist ikke helt stuerene, men meget underholdende.
Næste morgen stod vi op til duften af nylavede pandekager, og store diskussioner, om det var bjørne eller skovhuggere som havde hærget lejren i løbet af natten.
Efter morgenmaden blev lejren pakken sammen og kajakkerne gjort klar til afgang.
Inde fra land så det ud som om vinden havde lagt sig, men da vi kom lidt ud blev vi klogere, vinden havde taget til, og det blev en hård tur mod nord, hvor vi pludselig så en grøn marsmand stå og holde vagt, inde under land. Herefter krydsede vi sejlrenden, og roede nordøst, nord om Orø, med vind og bølger skråt ind bagfra. Jeg syntes at det var svært at holde kajakken på ret kurs.
Da vi havde rundet nordspidsen var det tid til en velfortjent kaffepause.
phoca thumb l P9292026Turen sydpå øst om Orø, forgik i læ og stille vand, indtil det sidste stykke, hvor vi fik strid modvind, og der skulle virkelig arbejdes hårdt for at komme frem.
Vel tilbage ved udgangspunktet, var det tid til at nyde endnu en af Christians velarrangerede frokoster, med hjemmebagt rugbrød og kage.
Imens vi pakkede samme tog vinden yderligere til, så vi var glade for at vi var kommet i land.
Så var det bare tilbage til klubben og få sat alt på plads, og vasket gryder og andet af.
Trætte og veltilfredse sluttede vi weekenden af med en kop kaffe.
Selv om vejret ikke helt havde været med os, havde det været en fantastisk oplevelse, og vi fik tilbagelagt 38 km, måske ikke så meget for de erfarende, men jeg syntes at det var ganske godt gået.
Jeg tror at alle havde en super weekend, og jeg er sikker på at alle nybegynderne kan lokkes med på tur en anden gang.

Tusinde tak for en dejlig oplevelse
Lars-Etben

Se flere billeder her

Nyhedsbrev

Meld dig på nyhedsbrevet og modtag informationer direkte via mail.

Nyt medlem?

begynder1Frederiksværk Ro- og Kajakklub er en broget klub med mange forskellige medlemmer. Det fælles udgangspunkt er dog at vi gerne vil være sammen om at nyde naturoplevelserne på vandet på sikker vis. Uanset om vi ror inrigger/ outrigger eller kajak....eller begge dele.