Udskriv

Turberetning: Begyndertur 2011

Skrevet af Michael & Marie.

Vores oplevelse af begynderturen 2011.

P9100427Kort tid efter vi mødte første gang på begynderkursus i foråret blev vi, af vores instruktører, gjort bekendt med to begivenheder, der var meget vigtige for os begyndere.

Der var tale om kanindåb og begyndertur. De fleste af os nye roere, så nok mere frem til begynderturen end til kanindåben.

Kanindåben blev vel overstået, og vi kunne se frem til den efterfølgende weekend, hvor vi skulle på begyndertur.

Allerede mandag inden turen, var vi på DMI for at følge med i vejrudsigten. Det så ikke lovende ud, men vores turleder Christian havde bekendtgjort, at der var flere alternative planer, hvis ikke vejret artede sig for os.

Som ugen skred frem, så vejrudsigten bedre og bedre ud, og da vi mødte lørdag den 10. september 2011 kl. 08.00, var der næsten ingen vind eller skyer, så Christian ville ikke få brug for sine alternative planer B, C eller D.

Vi havde fået en pakkeliste, som vi havde pakket efter. Nye ting var blevet skaffet - et telt, spisegrej, liggeunderlag etc. Alt så minimalistiske som muligt.

Fredag aften havde vi pakket ned i 4 Ikea-poser. Vi var ikke sikre på, at det kunne være i vores kajakker.

Tilbage til lørdag morgen. Vi mødtes med vores turkammerater. Alle fik lagt kajakker ud på græsset foran klubben, og personligt grej ved siden af. Kunne det være i pakrummene? De fleste af os nye roere var en smule skeptiske.

For at gøre vores skepsis større, kom Christian med to store kasser, med fælles ting, som skulle fordeles i alle kajakkerne. Hvordan skulle det dog kunne lade sig gøre?

Inden vi skulle forsøge dette umulige kunststykke, var der fælles morgenmad. Christian og hans søde kone Rie havde bagt lækre boller og kringle til os. Det var lige havde vi alle havde brug for. Under morgenmaden, fortalte Christian en masse praktiske ting om turen, specielt ved passage af havneindløbet i Hundested.

Efter morgenmaden, blev kajakkerne pakket. Først vores egne ting, og sørme om ikke der var plads til mere. Alle fik vi vores del af fællestingene.

Kajakkerne i vandet og af sted det gik - lidt langsommere end på en normal roaften.

P9100438Da Christian havde sørget godt for os, blev første stop kort før Flyvepladsen. Her samledes vi, og der blev delt chokolade og "krudt" ud.

Næste stop blev stranden ved Lynæs Havn. Her var der kaffepause med mere hjemmebag - denne gang kreeret af Nikolaj. Dejligt lige at komme ind og strække benene.

Af sted det gik igen. Vi skulle forbi industrihavnen i Hundested og derefter også lystbådehavnen. Ingen af os nye havde været så langt væk "hjemmefra" før.

Da vi skulle forbi molen ved industrihavnen, måtte vi sande Christians ord om, at der var bølger fra mange sider. Det var nok det sværeste stykke at ro. Bølger skråt bagfra, spejlbølger fra industrimolen, og bølger fra det store Kattegat. Det var bare om, at holde tungen lige i munden.

Da vi kom ud i Kattegat, var det en helt anden fornemmelse at ro. Lange duvende bølger, så vi næsten blev vugget i søvn. Noget helt andet end de korte krappe bølger i fjorden.

Vi lå i læ for vinden, der kom fra syd/sydøst. Bølgerne havde vi ind bagfra, så det hjalp lidt med fremdriften. Lidt surf kunne det godt blive til. Også selv om kajakkerne var lastet.

Kursen blev sat mod nordøst forbi bl.a. Knud Rasmussens Hus, der ligger flot på bakken ved Spodsbjerg fyr. Smukt at se på ude fra vandet, så der blev taget billeder.

Det var helt euforisk at ro i Kattegat, og se ind på Nordsjællands kyst til den ene side og vand - kun vand - til den anden side.

Ved ca. 13.30 tiden kom vi til Nødebohuse og det blev tid at spise frokost 1. Ind i en lille vig mellem kystsikringen og vi gik i land.

Der blev spist, snakket og slappet lidt af, inden næste delstræk, der skulle bringe os til vores lejrplads.

På vej til lejrpladsen blev det igen tid til at nyde naturen fra havsiden. Med et sådant syn ind på kysten kan man da godt ærgre sig lidt over, at man ikke er begyndt at ro kajak for flere år siden.
Men bedre sent end ikke.

P9100448Vi ankom til vores lejrplads, ved Stængehus, omkring kl. 17.00. Christian og Nikolaj havde været ude aftenen før for at lægge brændedepot ud, så det var om at finde den rigtige klit. Christian fandt det rigtige sted - han havde sat en pæl i sandet, hvor bålpladsen skulle være.

Vi andre kunne så gå i land, og bære kajakkerne op i klitterne. Alle slog telte op, fik pakket kajakkerne ud, kom i tørt tøj og så var det bare om, at få gang i bålet, begynde at lave mad og smage lidt på vinen inden vi skulle spise.

Forinden var der dog lige et par vikingepiger, der mente, at de ikke havde fået nok af at ro på vandet. Nej - de ville også selv føle vandet omkring sig. Så ud i bølgerne sprang de.

Brændedepotet blev fundet, og der blev tændt op. Der var sat en stor presenning op ved bålet, så det ikke ville gå ud, hvis det blev regnvejr.

De fleste af os var i gang med at tilberede maden, hakke grøntsager til ratatouille og pakke mørbraden ind i saltdejen.

Om aftenen fik vi besøg af Søren, Mettes tålmodige mand og deres søde hund Freja, samt af Jan der passede børn og ville lidt væk hjemmefra

Hyggeligt at de lige havde tid til at besøge os ude i guds vilde natur.

Inden maden var færdigtilberedt, var der dåb. Michaels ny kajak skulle døbes og den blev båret fra sin plads i klitterne ved stranden ind midt lejren ved bålpladsen. Gudfaderen Nikolaj holdt en god og rørende tale, hvorefter kajakken blev døbt "Vædderen".

Få af deltagerne på turen havde tidligere smagt Christians saltindbagte mørbrad. Vi andre havde noget til gode viste det sig. Hvor længe dej og mørbrad lå i bålet ved vi ikke. Men medens den blev bagt færdig, blev ratatouillen tilberedt over gløderne og den efterhånden sorte dej. Vand fra havet blev bragt til bålet og spagettien blev kogt.

Hold da helt op, hvor var det god mad der blev tilberedt af Christian - man kan godt se at han har været i restaurationsbranchen tidligere.

P9100483Vi blev alle mætte - rigtig god mad på primitiv maner.

Efter maden var der hygge omkring bålet, hvor vi fik Irish Coffee og Mettes hjemmebag. De fleste af os gik i teltene omkring midnat, men enkelte holdt ud lidt længere tid.

Først på morgenen lød der bulder og brag omkring os. Et tordenvejr var på vej mod kysten. Heldigvis blev det ude over vandet, og vi fik kun meget lidt regn.

Alle var oppe ved halvni tiden. Nogen mere friske end andre. Morgenmad med god kaffe blev fortæret og omkring kl. 11.30 var vi på vandet igen. Stadig med kurs nordøst langs stranden mod vores endelige destination, Rågeleje.

Vejret på andendagen var en smule mere blæsende end dagen forinden. Stadig vind fra syd/sydøst, så vi lå i læ fra kysten, og bølger ind bagfra. Dog en smule større end førstedagen. Så der var rig mulighed for at lege lidt i bølgerne og surfe.

Enkelte havde det ikke så godt. Nogen mente at det kunne være Christians gode mad, der var spist for meget af, andre mente at det kunne skyldes for meget væske. Vi finder nok aldrig ud af det - beviserne forsvandt i bølgerne ud for Tisvilde Hegn.

Da vi nåede til badestranden og den store parkeringsplads ved Tisvildeleje, sagde Henning på gensyn til os andre. Hennings hustru skulle til Grønland senere på dagen, og ville lige sige farvel til ham.

Vi andre roede lidt videre, og lagde os sammen. Det var tid til "krudt" og til at samle lidt kræfter, før de sidste ca. 7 km skulle tilbagelægges.

Vi fortsatte i et adstadigt tempo, hvor der blev tid til at nyde kystlinjen, snakke hinanden, surfe, fotografere og hvad vi ellers kunne fordrive tiden med på vandet.

P9110506Rågeleje blev nået ca. kl. 14.00. Her gik vi i land. Alle var vi en smule stolte af os selv og af hinanden. Lidt euforiske var vi vel også, at have gennemført ca. 40 km i kajak på to dage. Og så med fuld oppakning - det havde vi ikke prøvet før.

Kajakkerne på land, og frokost 2 ( der var frossen da vi tog af sted søndag formiddag ) blev pakket ud. Godt med lidt mad, mens vi ventede på at blive hentet.

Men inden vi spiste, ville vikingepigerne fra i går aftes igen i vandet. Flere fulgte trop - ikke alle med lige meget tøj på. En enkelt mandlig viking kunne vise os andre "propellen".

Vores transport kom. Søren Jensen havde hentet bådetraileren i roklubben, Rie (Christians hustru), Jacobs hustru Mette og Jans hustru Pernille kom for at hente kajakker og udstyr.

Kajakkerne blev tømt for udstyr, båret til traileren og under Sørens kyndige ledelse spændt fast. Udstyret blev lagt i bunden, så det ikke blæste væk.

Da alt var læsset, kørte vi til roklubben, hvor kajakker og andet udstyr blev vasket og renset, før vi kunne køre hjem.

Vi har alle fået en rigtig god oplevelse. Godt og kompetent ledet af Christian, sekunderet af flere af vores instruktører fra foråret - Mette, Nikolaj og Jacob. Godt vi havde så erfarne kræfter med på turen.

Vi fik alle lidt mere i rygsækken og fandt ud af, at der er andre steder at ro end lige en tur i fjorden til Campingpladsen eller flyvepladsen og retur.

Flere har givet udtryk for, at de har fået "blod på tanden" efter at udforske andre steder, at kunne sætte kajakken i vandet.

En tur til Sverige, hvor skærgården kan udforskes, spøger. Håber det bliver til noget.

Tak for en rigtig god oplevelse.

Marie & Michael

Ps. Se flere billeder her

P9110516  P9110519   P9110527

Nyhedsbrev

Meld dig på nyhedsbrevet og modtag informationer direkte via mail.

Nyt medlem?

begynder1Frederiksværk Ro- og Kajakklub er en broget klub med mange forskellige medlemmer. Det fælles udgangspunkt er dog at vi gerne vil være sammen om at nyde naturoplevelserne på vandet på sikker vis. Uanset om vi ror inrigger/ outrigger eller kajak....eller begge dele.